خرفه (Purslanes)

https://aparat.com/v/A3clm

 

خرفه (Purslanes)

 

خرفه (Purslanes)

خرفه یک گیاه علفی و یک ساله هستش که جز دست گیاهان دارویی محسوب میشه اما به صورت روزانه و در کنار سبزی خوردن قابل استفاده است طعمش کمی ترشه و تمام قسمت‌های گیاه مثل برگ و ساقه خوراکی هستن.

ساقه خرفه استوانه‌ای و گوشتی هستش معمولاً به رنگ قرمز یا سبزه و تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کنه.

زمان گلدهی این گیاه از اردیبهشت ماه تا شهریور ماهه و رنگ گل‌ها می‌تونه زرد، نارنجی، صورتی و قرمز باشه بذرهاش هم بسیار ریزه و سیاه رنگه.

️ خرفه ارزش غذایی بالایی داره به طوری که در ادبیات چینی به عنوان گیاهی برای زندگی طولانی شناخته می‌شه و در طب سنتی هم ازش استفاده می‌کنند.

گیاه خرفه شامل کربوهیدرات‌ها، پروتئین کلسیم، روی، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، فسفر، ویتامین A ویتامین E ویتامین C، اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب و امگا ۳ هستش و ترکیبات آنتی اکسیدانی مثل آسکوربیک اسید و بتاکاروتن هم داره.

طبع این گیاه سرد و تره، از این گیاه در طب سنتی برای تصفیه کردن خون، ضد آسم، تسکین دهنده زخم‌های معده، برطرف کردن حالت تهوع، درمان خون دماغ، درمان سرفه‌های خشک، خرد کردن سنگ مثانه و افزایش سیستم ایمنی استفاده میکنند.

در کشورهای مختلف این سبزی به شکل‌های متفاوتی مصرف می‌شه می‌تونه به صورت سالاد، سبزی خوردن، بخارپز یا سوپ باشه.

با استفاده از بذرهای خرفه در هر فصلی می‌تونید این گیاه رو پرورش بدید.

روش نگهداری:
‌برای کاشت بذر ها می‌تونید از خاک سبزی‌کاری گیلدا که مناسب برای کاشت انواع برگ‌ها هست استفاده کنید

سعی کنید بعد از کاشت تا چند روز اول رطوبت خاک حفظ بشه اما بعد از جوانه زنی بعدها می‌تونید به صورت یک روز در میان یا دو روز یک بار آبیاری کنید.

دمای مناسب رشد بالای ۱۸ درجه هستش

بین ۵ الی ۶ ساعت آفتاب احتیاج داره

www.gildakoud.com