اسپاتی فیلوم(spathiphyllum)

اسپاتی فیلوم(spathiphyllum)

اسپاتی فیلوم(spathiphyllum)

گیاه اسپاتی فیلوم (spathiphyllum)بومی مناطق گرمسیری آمریکا و جنوب شرقی آسیا و در حدود ۴۰ گونه است که به عنوان گیاهی گلدانی و آپارتمانی طرفداران بیشماری دارد. گیاهی چند ساله و علفی با برگساری همیشه سبز است که گل‌های سفید رنگی، زینت بخش آن می‌شود. برگ‌های اسپاتی فیلوم سبز براق و نوک تیز است. گیاه به ارتفاع ۶۰-۴۵ سانتیمتر می‌رسد.

آبیاری:
در طی تابستان به آبیاری منظم نیاز دارد. خاک گلدان نباید خشک شود و همیشه باید مرطوب نگه داشته شود، اما این به معنی خیس و غرقاب شدن خاک نیست. محیط خیس و آبیاری بیش از اندازه موجب پژمردگی حاشیه برگ‌ها و افتادن و گاهی سوختن و سیاه شدن نوک و حاشیه برگ‌ها خواهد شد. با رسیدن زمستان و کاهش نیاز گیاه به آب باید آبیاری را کاهش داد.

دما:
دمای ۲۳-۱۵ درجه سانتیگراد برای این گیاه بهترین است.
نور:
اسپاتی فیلوم گیاهی سایه دوست است. محیط باید از نوری میانه و معتدل برخوردار باشد و باید آن را از اشعه مستقیم آفتاب دور نگهداشت، زیرا نور مستقیم منجر به سوختن قسمت‌هایی از برگ و همچنین گلدهی اندک و پراکنده گیاه وخواهد شد. نور خیلی کم محیط نیز موجب پیچش، رنگ پریدگی و نازکی برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان و کاهش گلدهی و همچنین ریز شدن گل‌ها می‌شود.

خاک مورد نیاز:
اسپاتی فیلوم به خاکی با زهکش سبک و مناسب نیاز و می‌توان از ترکیب پیت ماس، خاک برگ، پرلیت، کوکوپیت استفاده کرد برای سهولت در تعویض خاک و جابه جایی گیاه میتوانید از محصول خاک و کود آماده کاشت گیلدا استفاده کنید که ترکیبی از موارد فوق میباشد.

استفاده از کود‌های کامل که حاوی آهن و منیزیم است برای این گیاه بسیار مناسب است، زیرا اسپاتی فیلوم به کمبود آهن و منیزیم حساس می باشد و در اثر کمبود این دو عنصر حاشیه برگ‌های آن زرد خواهد شد. برای کود دهی این گیاه میتوانید از محصول کود گیاهان آپارتمانی گیلدا استفاده نمایید.

 

اسپاتی فیلوم(spathiphyllum)

اسپاتی فیلوم(spathiphyllum)

اسپاتی فیلوم(spathiphyllum)

www.gildakoud.com