حسن یوسف (Coleus)

حسن یوسف (Coleus)

حسن یوسف (Coleus)

این گیاه، گیاه زینتى از تیره نعناع است و تولید آن در ایران از دیر باز آغاز شده است. این گیاه داری ۱۵۰ گونه از گیاهان همیشه سبز چند ساله یا دائمی است ارتفاع آن به بیش از ۴۰ سانتی‌متر و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می رسد

این گیاه گرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگاه داری شوند از بین خواهند رفت

برگهای زیبایی آن به رنگ‌های مخلوط قرمز، سفید، سبز، زرد و قهوه‌ای دیده می‌شود. این گونه دارای واریته‌های بسیاری است که هر کدام دارای برگ‌هایی به رنگ‌ها یا مخلوطی از رنگ‌های مختلف می‌باشد.

روش نگهداری :

حسن یوسف به
نور زیاد
آبیاری فراوان
گرمای ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد
خاک و کود آماده کاشت احتیاج دارد.

برای تقویت این گیاه میتوانید به اندازه ۳ الی ۴ سانت از ورمی کمپوست گیلدا روی سطح خاک ریخته و آبیاری کنید.

نور در بروز رنگ ها موثر است و در آپارتمان بعلت کمبود نور برگها کم رنگ و ساقه ها بلند می شود بهتر است گلدانها را نزدیک پنجره جنوبی آپارتمان قرار داد. این گیاه را میتوان در حیاط منزل در باغچه در محل نسبتأ سایه آفتاب کاشت.

هوای سرد برگها گیاه را سیاه می کند.

در تابستان، این گیاه به نور مستقیم آفتاب حساس است، پس در منزل باید در نقطه اى قرار داده شود که نور به طور مستقیم و شدید به آن نتابد و یا اگر در باغچه و حیاط خانه نگه دارى مى شود، مى توان آن را زیر سایه سایر درختان باغچه قرار داد تا از تابش مستقیم نور آفتاب بر حذر باشد.

براى این که رنگ برگ هاى گیاه ثابت باشد و گیاه شاداب به نظر برسد، نباید در محیط سایه دار قرار بگیرد، بلکه باید محیط نگه دارى این گیاه روشن باشد تا گیاه سالم بماند (نه آفتاب مستقیم و نه سایه کامل)

برای اینکه گیاه بزرگتری بدست آوریم میتوان آنرا همیشه به گلدان بزرگتری انتقال داد و شاخه های انتهائی آنرا برای تقویت شاخه های جانبی هرس کرد.

 

حسن یوسف (Coleus)

حسن یوسف (Coleus)

حسن یوسف (Coleus)

حسن یوسف (Coleus)

حسن یوسف (Coleus)

www.gildakoud.com