ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

گل آشوریا با نام علمی echeveria یکی از ساکولنت های بسیار زیبا با صدها گونه مختلف می‌باشد که در تمامی نقاط دنیا پروردش داده می‌شود. در ایران به اچوریا کاکتوس آشوریا و ساق عروس نیز گفته می‌شود. این جنس دارای حدود ۱۵۰ گونه مختلف از گیاهان گلخانه‌ای چندساله است که همگی بومی آمریکای لاتین هستند.

برگ‌ها به‌صورت کشیده تا استوانه‌ای، قاشقی و یا مثلثی پهن دیده می‌شود و به‌صورت طوقه‌ای قرار دارند. گاهی ساقه گیاه بسیار کوتاه بوده و دیده نمی‌شود.

زمان گلدهی آن‌ها بسته به گونه متفاوت است و میتواند در طول تابستان و یا در ماه‌های زمستان گل دهد.

گیاهان اشوریا کند رشد هستند و اگرچه اغلب آنان ۱۰-۵ سانتی‌متر طول دارند اما به تدریج و با رشد پاجوش‌ها از کنار گیاهان مادری، بر روی زمین گسترده می‌شوند و و حداقل ۱۰ سانتیمتر و حداکثر ۵۰ سانتیمتر (البته بعد از چند سال) بر روی زمین فضا را اشغال می‌کند.

روش نگهداری :

برای آبیاری این گیاه باید صبر کرد تا سطح خاک تا عمق حدود ۳-۲ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب داد. آبیاری زیاد و خیس ماندن بستر خاک از دلایل پوسیدگی ریشه و ریزش برگهای گیاه است. در طی زمستان آبیاری گیاه باید کاهش یابد زیرا در این فصل گیاه رشدی ندارد و نسبت به فصل گرم به آب کمتری نیاز دارد.

بعد از آبیاری حتماً دقت کنید تا آب از منافذ زیرین گلدان خارج شود.

بهترین دما ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است اما میتواند حداقل تا ۷ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

محیطی پرنور و روشن و آفتاب را می‌پسندد اما باید آن را از نور مستقیم آفتاب شدید بخصوص در روزهای گرم تابستان محافظت کرد.

میتوانید از خاک کاکتوس گیلدا (غنی شده با کود ورمی کمپوست) که مناسب برای انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها میباشد استفاده نمایید.

به هیچ عنوان آب روی برگهای آنها ریخته نشود.

 

ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

ساق عروس (echeveria)

www.gildakoud.com