سیکاس رولوتا (Cycas Revoluta)

سیکاس رولوتا(Cycas Revoluta)

سیکاس رولوتا (Cycas Revoluta)

این گیاه بیشتر از همه گونه های دیگر سیکاس در جهان استفاده می گردد.۹۶ گونه از سیکاسهای مختلف تاکنون به ثبت رسیده است.

طول برگ های سیکاس می تواند از یک تا دو متر بنابه شرایط نوری که گیاه در آن قرار دارد نوسان داشته باشد.

سیکاس دارای سرعت رشد بسیار کم و عمر طولانی می باشد، برگ های قدیمی پس از ۳ تا ۵ سال (در شرایط عادی) زرد شده و می افتد.

برگ، دانه، پیاز این گیاه سمی بوده، در نتیجه باید در باغها و مکان هایی که حیوانات اهلی قرار دارند دقت بیشتری نمود.

روش نگهداری :

دمای قابل تحمل برای سیکاس در حدود ((۴۲+)_( ۱۱-)) سانتیگراد می باشد. اگر دما از ۱۱- درجه کمتر شود امکان دارد سیکاس از بین برود. بارش تگرگ سبب ایجاد لکه های زرد رنگ به صورت نقطه ای بر روی سطح برگچه ها می گردد.

سیکاس در نور مستقیم خورشید رشد می کند، ولی خود را با محیط داخل اتاق نیز تطبیق می دهد به طوری که چند ساعتی از نور صبح یا غروب آفتاب به آن بتابد.

اگر گیاه در گلدان قرار دارد ابتدا اجازه دهید که خاک گلدان کمی خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید.

برای کاشت سیکاس میتوانید از خاک و کود آماده کاشت استفاده نمایید که مخلوطی از خاک، خاک برگ، ورمی کمپوست، پرلیت، کوکوپیت، پیت ماس، ماسه و شن. در کاشت گیاه باید در نظر داشت که گیاه را طوری کاشت کنیم که کمی از سطح خاک بالا تر باشد. پیاز سیکاس باید طوری در خاک قرار گیرد که نیمی از آن در خاک و نیم دیگر آن از خاک بیرون باشد.

برای تقویت گیاه به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست گیلدا را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.

میزان رطوبت خاک سیکاس باید از کمی مرطوب و تر تا خشک باشد البته خاکی که همواره خیس باشد به طوری که ریشه ها نتوانند به اصطلاح به آسانی تنفس نمایند سبب پوسیدگی ریشه ها و در نتیجه پیاز می گردد.

زمانی که برگ های تازه و جوان سیکاس که نرم و لطیف هستند ظاهر می گردد تا دو هفته ای که به خود حالت سخت بگیرد یکی از حساس ترین دوران برای سیکاس است. زیرا کوچک ترین ضربه به برگچه ها و همچنین فعالیت بیش از حد حشرات نیز می تواند به آن ها آسیب برساند.

سیکاس رولوتا (Cycas Revoluta)

سیکاس رولوتا (Cycas Revoluta)

سیکاس رولوتا (Cycas Revoluta)

www.gildakoud.com