انواع تکثیر گیاهان

 

 انواع روش هایی که میتونیم باهاشون گیاه هامون رو تکثیر کنیم

✅️ تکثیر پیاز
‌✅️ تکثیر هاگ
✅️ خواباندن هوایی
✅️ تکثیر از طریق بذر
✅️ تکثیر از طریق پا جوش
✅️ تکثیر از طریق قلمه گیری
✅️ تکثیر از طریق خواباندن ساقه
✅️ تکثیر از طریق ریشه های زمینی
✅️ تکثیر از طریق بذر

 بعد از خرید بذر گلدان رو از خاک سبزیکاری گیلدا پر کنید و روی خاک شیارهایی ایجاد کنید و بذر هارو بکارید گیاه هایی مثل انواع کاکتوس ها انواع سبزیجات وانواع گل ها مثل داوودی و... از طریق بذر تکثیر میشن.

 تکثیر از طریق قلمه:
برای قلمه ساقه بهتره از ساقه های جوونی که برگ زیاد ندارن استفاده کنید و طول ساقه باید 6 تا 8 سانتی متر باشه یادتون باشه قبل از اینکه قلمه هارو توی آب بذارید به کود ریشه زایی آغشته کنید از طریق برگ هم میشه قلمه بگیرید میتونید برگ رو توی آب یا توی پیت ماس و پرلیت قرار بدید تا ریشه بده تکثیر از طریق ریشه برای گیاه هایی میتونید از این تکثیر استفاده کنید که چند ساقه از خاک بیرون میاد بهتره توده خاکی که شامل ریشه میشه رو با توجه به تعداد ساقه ها تقسیم کنید گیاه هایی مثل گندمی، شمعدانی و حسن یوسف از این طریق تکثیر میشن.

 تکثیر از طریق خواباندن ساقه:
 گیاه های رونده و خزنده که ساقه نرمی دارن از این طریق تکثیر میشن باید یک ساقه را از وسط کمی بشکنید (نه به صورتی که کامل قطع بشه) محل شکستگی رو کمی پودر ریشه زایی بزنید و ساقه رو توی خاک بخوابانید طوریکه سرساقه بیرون از خاک باشه فقط محل شکستگی توی خاک بمونه بعد از ریشه دهی میتونید ساقه رو از تنه اصلی جدا کنید گیاه هایی مثل ساکسی فراگا، یاس امین الدوله و مو چسب و ... از این روش تکثیر میشن.

تکثیر از طریق خواباندن هوایی:
گیاه هایی که ساقه ضخیمی دارن ازاین طریق تکثیر میشن یکی از ساقه های خوب رو انتخاب کنید و روی ساقه حدود 1 الی 2 سانتی متر از پوشش رویی بردارید اون محل رو پودر ریشه زایی بزنید و اطراف اون خزه مرطوب بزارید و اون ناحیه رو با پلاستیک بپوشونید بعد از ظاهر شدن ریشه ها میتونید ساقه رو از گیاه جدا کنید گیاه هایی مثل فیکوس، دیفن باخیا و بعضی از بونسای ها، درختان و ... از این طریق تکثیر میشن.

 تکثیر از طریق پاجوش:
در بعضی از گیاه ها کنار گیاه مادر گیاهچه هایی به وجود میاد که از طریق جدا کردن اونها و کاشتنشون در گلدون میتونید گیاهتون رو زیاد کنید گیاه هایی مثل انواع کاکتوس ها، آلوئه ورا، سانسوریا و .. از این طریق تکیر میشن.

تکثیر از طریق پیاز و غده های زیر زمینی:
 در اوایل شروع فصل سرما پیاز های کوچیکی که کنار پیاز اصلی ایجاد شده رو جدا کنید و توی خاک در جایی تاریک بذارید تا سال بعد گیاه رشد کنه و به گل بشینه گیاه هایی مثل کوکب، لاله، نرگس از این طریق تکثیر میشن.

تکثیر از طریق هاگ:
بعضی از گیاه ها مثل سرخس از طریق هاگ تکثیر میشن وقتی پشت برگ دونه های سیاه ایجاد شد توی یک کاغذ هاگ ها رو جمع کنید بعد روی خاک مرطوب بپاشید بعداز مدتی روی خاک ماده سبز رنگ و چسبناکی ایجاد میشه که نشون دهنده ی ترکیب هاگ های نر و ماده هست و بعد از چند روز سرخس ها رشد میکنن.

انواع تکثیر گیاهان

www.gildakoud.com